تبلیغات
مجتمع آموزشی پرورشی حضرت معصومه(س) منطقه ماهیدشت - تاثیر گروه همسالان بر کودکان
مجتمع آموزشی پرورشی حضرت معصومه(س) منطقه ماهیدشت
بهره گیری از نظرات و تجارب عزیزان عرصه ی تعلیم و تربیت جهت ارتقای همه جانبه ی دانش آموزان
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


با توجه به دنیای امروزی که فناوری اطلاعات و تبادل اطلات بسیار مهمتر از پیش شده لذا به روز بودن و استفاده از نظرات دیگران و استفاده از تجارب آنهادر روند پیشرفت همه جانبه ی دانش آموزان و سهیل شدن امر تدریس کمک شایانی خواهد کرد.از آنجا که مدارس ابتدایی اغلب روستاها بصورت چند پایه هستند لذا مدیریت زمان از گزینه های غیر قابل انکار جهت بهبود وضعیت تدریس دانش آموزان روستایی است تا با حداقل امکانات بتوان به نتایج ارزنده ای دست یافت.این وبلاگ نیز در همین راستا از تمامی عزیزان عرصه ی آموزش دعوت به همکاری می نماید

مدیر وبلاگ :سامان محمدی
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون در مورد وبلاگ و مطالبش چیه؟







 eqknoas87989a6omr7jq.jpg

دوستان و همسالان از عوامل مؤثر تربیت كودك هستند. برخلاف رابطه كودك با پدر و مادر، رابطه با دوستان، رابطه‌ای همراه با تساوی و برابری است و بر تفاهم متقابل استوار است. كودك و نوجوان، بسیاری از هنجارهای جامعه از جمله الگوی همكاری، دوستی و علاقه متقابل را از دوستان و همسالان یاد می‌گیرد. آنچه را كه جامعه‌شناسان «اخلاق»، همكاری می‌نامند، كودك در جمع دوستان و همبازی‌های خود تمرین می‌كند. برخی از جامعه‌شناسان معتقدند كه تأثیر افراد هم سن‌وسال عمیق‌تر از تأثیر بزرگسالان است. چرا كه فاصله سنی زیاد، درك تلقینات بزرگان را برای كودك دشوار می‌سازد و توصیه‌های آنان را برای وی یك امر تحمیلی و تلقینی می‌سازد كه بدون فهم و درك باید آنها را بپذیرد. ولی چیزهایی را كه از دوستان هم‌سال فرامی‌گیرد، از طریق تفهیم و تفاهم بوده و در نتیجه ریشه‌دارتر است.


 eqknoas87989a6omr7jq.jpg

دوستان و همسالان از عوامل مؤثر تربیت كودك هستند. برخلاف رابطه كودك با پدر و مادر، رابطه با دوستان، رابطه‌ای همراه با تساوی و برابری است و بر تفاهم متقابل استوار است. كودك و نوجوان، بسیاری از هنجارهای جامعه از جمله الگوی همكاری، دوستی و علاقه متقابل را از دوستان و همسالان یاد می‌گیرد. آنچه را كه جامعه‌شناسان «اخلاق»، همكاری می‌نامند، كودك در جمع دوستان و همبازی‌های خود تمرین می‌كند. برخی از جامعه‌شناسان معتقدند كه تأثیر افراد هم سن‌وسال عمیق‌تر از تأثیر بزرگسالان است. چرا كه فاصله سنی زیاد، درك تلقینات بزرگان را برای كودك دشوار می‌سازد و توصیه‌های آنان را برای وی یك امر تحمیلی و تلقینی می‌سازد كه بدون فهم و درك باید آنها را بپذیرد. ولی چیزهایی را كه از دوستان هم‌سال فرامی‌گیرد، از طریق تفهیم و تفاهم بوده و در نتیجه ریشه‌دارتر است.

شاید وقتی صحبت از گروه همسالان می‌شود در ذهن بیشتر مردم گروهها و دستجات ناجور و ناخوشایند تداعی شود، درحالی كه از دیدگاه روان‌شناسی رشد و روان‌شناسی اجتماعی، گروه همسالان نقش مهمی در رشد اجتماعی كودك بازی می‌كند. در سرتاسر دوره كودكی، میل به ارتباط با گروه همسالان به طور فزاینده‌ای وجود دارد و این نیاز به طور یكسان در دختران و پسران دیده می‌شود. در این دوره كودكان از اینكه به تنهایی یا تنها با خواهران و برادران خود در خانه بازی كنند، قانع نمی‌شوند. آنها زمانی كه از همسالان خود دورند، احساس دلتنگی و غم می‌كنند و برعكس زمانی كه با آنها هستند، به شور و شعف می‌آیند.

در این دوره برای كودكان یك یا دو دوست نیز كافی نیست بلكه آنها می‌خواهند به صورت دسته‌ای و گروهی با همسالان خود به سر برند. بازی كودكان شما زمانی به اوج لذت خود می‌رسد كه كودكان بسیاری در آن شركت داشته باشند.

گروه همسالان با هر یك از افراد خود شرط می‌كند كه نسبت به دوستانش مخلص باشد و از هر نوع سخن‌چینی و جاسوسی خودداری كند، در رفتار و روش خود پاكدامن باشد، احترام دوستان خود را نگاه دارد، در مواقع ضروری به ایشان كمك كند، امین و محتاط و مسلط بر خود باشد، از شنیدن نكته‌های طنز شاد شود و خود نیز گاهی گفتنی‌های خنده‌دار بگوید، كینه توز و درشتخوی نباشد و به فرمانروایی و حكمرانی بر دوستان و مردم نكوشد.

كودك از طریق ارتباط با دوستان، علاوه بر كسب رضایت و تسلی خاطر، به امكانات خود و انتظارهای دیگران پی می‌برد و روش های همكاری و آمیزش با اطرافیان و حل مسأله را یاد می‌گیرد. همچنین ارتباط با دوستان در تغییر یا تحكیم نگرشهای قبلی كودك و نیز ایجاد رفتارهای جدید مؤثر است. چنانچه رفتار دوستان با ارزش‌های كودك متفاوت باشد، او با تعارض مواجه می‌شود و برای حل آن در بیشتر مواقع ارزش‌های خانواده را رها می‌سازد و خود را با دوستان همانند و سازگار می‌كند.

گروه همسالان از راه‌های خاص در شكل‌گیری شخصیت، رفتار اجتماعی، نظام ارزشی و نحوه نگرش‌های یكدیگر دخالت دارند. كودكان از طریق سرمشق‌دهی و سرمشق‌گیری در مورد اعمالی كه قابل تقلید است و با ارزیابی فعالیت‌های یكدیگر و بازخوردی كه به یكدیگر می‌دهند، بر همدیگر تأثیر می‌گذارند.

كودكان بسیاری از مهارت‌های اجتماعی را از طریق كنش متقابل یكدیگر یاد می‌گیرند. آنها می‌آموزند كه چگونه چیزی بدهند و چیزی بگیرند، در فعالیت‌های دسته‌جمعی شركت كنند، از جنب و جوش دیگران لذت ببرند، احساسات دیگران را درك كنند، توانایی‌های خود را ارزیابی كنند. اعتمادبه نفس پیدا كنند، به تدریج از خانواده مستقل شوند و سرانجام با جامعه سازگار شوند. گروه همسالان مهارت‌های اجتماعی مهمی را به كودكان می‌آموزند كه بزرگسالان به هیچ وجه نمی‌توانند آنها را به كودك بیاموزند. از جمله این كه چگونه با همسالان كنش متقابل داشته باشند و چگونه با تسلط و اذیت كردن دیگران مواجه شوند. گروه همسالان رقابت با دیگران و صداقت و وفاداری و پذیرش مسئولیت و انجام دادن آنها را به كودكان یاد می‌دهد و به آنها می‌آموزد كه چگونه در در رفتار بد دیگران دخالت كرده، آنها را اصلاح كنند.

باید اذعان داشت كه وابستگی به گروه؛ غیر از تأثیرات مثبت، آثار منفی هم دارد، از جمله اینكه كودك از پذیرش ارزشها و اصول والدین سرپیچی كند و بین كودكان و والدین از این نظر برخورد به وجود آید. اثر منفی دیگر گروه این است كه با گرایش كودك به گروه همسالان، تعصبات او به بافت اجتماعی، فرهنگی گروه نیز بیشتر می‌شود و درنتیجه اگر ویژگیهای اجتماعی، فرهنگی نامناسبی در گروه وجود داشته باشد، به‌تدریج در كودك به صورت یك امر قطعی و غیرقابل تغییر در می‌آید و ارتباط او را با سایر گروه‌های دارای بافت اجتماعی و فرهنگی مناسب دشوار می‌سازد. همچنین ممكن است گروه باعث محدود شدن روابط اجتماعی كودك شود و رفتار او را با سایر همسالان غیرعضو در گروه نامناسب سازد. به تدریج كه سن كودكان افزایش پیدا می‌كند، ممكن است آنها دیگر عضو جدیدی در گروه خود نپذیرند یا او را به سختی بپذیرند.

كودك مجبور است برای برقراری ارتباط با گروه هم‌سن، مرتب رفتار خود را مورد ارزیابی قرار دهد و رفتارهای مفید و مؤثر را در روابط با دیگران انتخاب كند و رفتارهای ناخوشایندی را كه باعث طرد او و دوری دیگران می‌شود، تكرار نكند، تا زمانی كه كودك رشد ذهنی لازم را پیدا نكرده و خودمدار است، نمی‌تواند خواست‌های دیگران را درنظر بگیرد، ولی معاشرت با همسالان در قبول و پذیرش نظرات دیگران مؤثر است.

توجه به میزان‌های گروهی از طرف بزرگسالان به‌خصوص معلمان، ضروری است. مخالفت با میزان‌های گروهی بچه‌ها سبب مقاومت آنها در مقابل بزرگسالان و بی‌اعتنایی نسبت به ایشان است. پدر و مادر آگاه و معلم خوب در تعیین میزان‌ها با توجه به احتیاجات و تمایلات بچه‌ها به ایشان كمك می‌كنند و از مخالفت با میزان‌های گروهی خودداری می‌كنند.



منابع

1ـ شعاری‌نژاد، علی‌اكبر (1383) روان‌شناسی رشد، انتشارات مؤسسه اطلاعات، چاپ شانزدهم.

2ـ سیف، سوسن و دیگران (1377) روان‌شناسی رشد (1) انتشارات سمت، چاپ هشتم

3ـ شفیع‌آبادی، عبدالله (1375) راهنمایی و مشاوره كودك، انتشارات سمت، چاپ پنجم

4ـ بیابانگرد، اسماعیل (1384) روشهای افزایش عزت‌نفس در كودكان و نوجوانان، ‌انتشارات انجمن اولیا و مربیان، چاپ هشتم

5ـ شریعتمداری،‌علی (1374) روان‌شناسی تربیتی، انتشارات امیركبیر، چاپ هشتم





نوع مطلب : مسائل پرورشی، روانشناسی و مشاوره تحصیلی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 3 دی 1390
شنبه 1 مهر 1396 04:59 ب.ظ
Hi! I could have sworn I've visited this web site before but after looking at a few of the articles I
realized it's new to me. Regardless, I'm definitely
delighted I discovered it and I'll be book-marking it and checking back frequently!
دوشنبه 27 شهریور 1396 04:40 ب.ظ
Hey would you mind letting me know which webhost you're utilizing?
I've loaded your blog in 3 different browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most.
Can you recommend a good web hosting provider at a fair
price? Thanks a lot, I appreciate it!
سه شنبه 17 مرداد 1396 11:40 ق.ظ
Everyone loves it whenever people come together and share
thoughts. Great website, keep it up!
یکشنبه 8 مرداد 1396 02:51 ق.ظ
Hello, after reading this awesome piece of writing i am
also delighted to share my know-how here with colleagues.
سه شنبه 29 فروردین 1396 10:21 ب.ظ
Quality content is the key to be a focus for the
viewers to pay a quick visit the web site, that's what this web page is providing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
خدمات وبلاگ نویسان جوانBlogCodeکد حدیث تصادفیکد حدیث تصادفیکد حدیث تصادفی

دیکشنری آنلاین

دیکشنری آنلاین

نایت اسکین-ابزار گوکل پلاس

ابزار مذهبی وبلاگ
وبلاگ
وبلاگ-كد تاریخ هجری
وبلاگکد ماوس
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
وبلاگ
وبلاگ

چت روم

چت روم

مترجم سایت

مترجم سایت

log



Pichak go Up

آپلود عكس

آپلود عكس

.

کد جمله های دکتر شریعتی

کد جمله های دکتر شریعتی

کد نمایش آب و هوا کد نمایش آب و هوا

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

کد نمایش آی پی

کد نمایش آی پی

تماس با ما
کد تماس با ما

كدهای جاوا وبلاگ




كد عكس تصادفی

ابزار و قالب وبلاگبیست تولزکد لوگوهای سه گوشه
ابزار و قالب وبلاگبیست تولزکد صلوات شمار برای وبلاگ


ابزار و قالب وبلاگبیست تولز

ابزار نمایش شعر تصادفی از شاعران برای وبلاگ و سایت

شعر تصادفی

ابزار و قالب وبلاگبیست تولزکد تلوزیون انلاین

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ مجتمع آموزشی پرورشی حضرت معصومه
استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین

تعبیر خواب


بازی آنلاین


http://www.leader.ir
مشاهده و دریافت کد
ابزار و قالب وبلاگبیست تولزابزار سخن بزرگان برای وبلاگ ها و سایت ها
 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگhttp://fish.medu.ir/3538/3538Docs/news/20110803120.jpg
وبلاگ
تصاویر زیباسازی نایت اسکین

پیج رنک گوگل

پیج رنک

تصاویر زیباسازی نایت اسکین
تصاویر زیباسازی نایت اسکین
Check Pagerank of Website Easily

اسلایدر